Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Meta chce szyfrowania na Instagramie. Brytyjczykom się to nie podoba

Po ogłoszeniu przez Metę planów wprowadzenia szyfrowania wiadomości na Instagramie, głos zabrała brytyjska National Crime Agency za pośrednictwem swojego dyrektora. Co konkretnie powiedział?
Po ogłoszeniu przez Metę planów wprowadzenia szyfrowania wiadomości na Instagramie, głos zabrała brytyjska National Crime Agency za pośrednictwem swojego dyrektora. Co konkretnie powiedział?
Autor. Solen Feyissa/Unsplash

Meta powinna zastanowić się nad sposobem, w jaki wprowadzana jest end-to-end encryption w wiadomościach prywatnych na Instagramie – wynika z wypowiedzi Graeme’a Biggara, szefa brytyjskiej National Crime Agency. Wezwanie skierowanie do giganta jest kolejną odsłoną działań służb, które nie są zadowolone z rozprzestrzeniania się tego typu szyfrowania w komunikatorach.

Rozwój szyfrowania end-to-end w komunikatorach znacznie przyspieszył w ostatnich latach. Jednym z najgłośniejszych przykładów jego zastosowania jest WhatsApp, w którym wiadomości są zabezpieczoneprzed nieautoryzowanym podejrzeniem przez kogokolwiek innego niż nadawca oraz odbiorca od 2016 roku.

Czytaj też

Reklama

Deklaracja szefów policji

Naturalnie, nie wszystkim podoba się postępujące wdrażanie szyfrowania w kolejnych aplikacjach. Jak podaje TechCrunchw niedzielę dowódcy sił policyjnych w Europie wydali wspólną deklarację, w której wzywają do opracowania takich zabezpieczeń, aby nielegalne treści rozpowszechniane przez komunikatory mogły być w dalszym ciągu zgłaszane.

Głównym przedmiotem niepokoju jest oczywiście dystrybucja materiałów z wykorzystaniem małoletnich (CSAM). Europejscy policjanci są zaniepokojeni tym, jak szyfrowanie end-to-end jest wdrażane przez kolejne podmioty, ponieważ ma to im uniemożliwiać walkę z nielegalnymi treściami.

Czytaj też

Reklama

Szyfrowanie jest dobre – do czasu...

Sprawę skomentował w poniedziałek na antenie BBC Radio 4 dyrektor generalny brytyjskiej National Crime Agency, Graeme Biggar. Z jego wypowiedzi wynika, że o ile służby nie są przeciwne szyfrowaniu wiadomości, to muszą chronić obywateli przed cyberprzestępcami. „Potrzebujemy tego, aby przedsiębiorstwa nadal mogły zgłaszać nam przypadki łamania prawa” – powiedział.

Wprowadzenie szyfrowania end-to-end ma w swoich zamiarach Meta; zmiany mają objąć wiadomości na Instagramie.

Według Biggara, wdrożenie tej nowości przez giganta ma doprowadzić do drastycznego spadku zgłoszeń związanych z bezpieczeństwem dzieci na całym świecie.

Czytaj też

Reklama

Ustawodawca stawia warunki, a branża ma myśleć

Konkretnych sposobów na pogodzenie szyfrowania end-to-end z możliwością wykrywania CSAM Biggars jednak nie wskazał. Zapytany o możliwość wprowadzenia „backdoora”, szef NCA powiedział, że za wymyślenie konkretnej metody odpowiada branża. „Oni są w tym ekspertami. Na spektrum jest każda istniejąca platforma” – wyjaśnił.

Dyrektor generalny agencji wskazał jednak, że jeżeli Meta doprowadzi swój plan do końca, to brytyjski rząd powinien zareagować. „Ma do tego możliwości udostępnione przez Investigatory Powers Act oraz Online Safety Act” – wyjaśnił. 

Czytaj też

Signal nie dostosuje się do zasad w UK

Okazuje się, że w przypadku IPA planowane jest wzmocnienie przepisów w kontekście bezpieczeństwa komunikatorów. Z kolei za złamanie OSA dany podmiot może otrzymać karę nawet do 10 proc. światowego obrotu.

O kwestiach związanych z szyfrowaniem wiadomości pisaliśmy poprzednio na łamach CyberDefence24. Według wypowiedzi szefowej komunikatora Signal, Meredith Whittaker, aplikacja „prędzej zniknie z Wielkiej Brytanii” niż dostosuje się do zapowiadanych zmian prawnych i osłabi poziom zabezpieczeń. Sam argument dotyczący bezpieczeństwa dzieci ma z kolei „pełnić funkcję pałki dla służb, który wykorzystuje skrajne emocje.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama