Reklama

Strona główna

Facebook zmienia strategię w walce z dezinformacją

Fot. Flickr.com / Acid Pix / CC 2.0
Fot. Flickr.com / Acid Pix / CC 2.0

Facebook zmieni sposób, w jaki radzi sobie z dezinformacją za pośrednictwem serwisu. Zamiast oznaczać wiadomości czerwoną flagą jako „kwestionowane”, platforma społecznościowa osadzi je w kontekście doniesień z innych źródeł - podał w czwartek Bloomberg.

Firma Marka Zuckerberga powołuje się na wyniki badań, zgodnie z którymi opatrzenie informacji ostrzegawczą czerwoną flagą lub podobnym wyrazistym oznaczeniem może wywierać skutek przeciwny do zamierzonego i dodatkowo pogłębiać przekonania odbiorcy, przyczyniając się do zwiększenia liczby udostępnień fałszywych treści.

 

Nowa strategia Facebooka zakłada zastąpienie czerwonych flag sekcją "powiązane artykuły", kierującą do doniesień z innych mediów w celu zapewnienia kontekstu i łatwiejszego sprawdzenia, na ile prawdziwa jest dana informacja. Funkcja tego typu działa od 2013 roku, jednak od kwietnia br. Facebook pracuje nad jej nową wersją wspólnie z niezależnymi grupami weryfikującymi wiadomości, takimi jak międzynarodowe konsorcjum Trust Project.

 

Oprócz publikacji kontekstowych w przeciwdziałaniu dezinformacji za pośrednictwem serwisu mają pomagać inne już wprowadzone rozwiązania, m.in. podstawowy opis dotyczący wydawcy, łatwiejsze zgłaszanie podejrzanych treści, ostrzeżenia przed udostępnieniem materiału, którego prawdziwość była kwestionowana, a także obniżanie pozycji tego rodzaju publikacji.

 

Równolegle z zarzuceniem czerwonych flag Facebook zapowiedział nowe przedsięwzięcie związane z próbą lepszego zrozumienia, jak w zależności od źródeł wiadomości ludzie określają jej wiarygodność. Firma podkreśliła, że przynajmniej w krótkiej perspektywie prace w tym zakresie nie będą miały bezpośredniego przełożenia na kanały użytkowników.

 

To kolejne z serii działań Facebooka mających na celu eliminację z serwisu społecznościowego tzw. fake news, czyli niesprawdzonych treści często siejących dezinformację. Strategia działań mających za zadanie zwalczanie nieprawdziwych informacji powstała po tym, gdy serwis Marka Zuckerberga został oskarżony o szerzenie plotek, fałszywych treści i teorii spiskowych podczas ubiegłorocznej kampanii prezydenckiej w USA. Podobne zarzuty ze strony internautów i regulatorów spotkały również Google i Twittera.

 

PAP - mini

Reklama

Komentarze

    Reklama