Reklama

Strefa Banku Pekao SA

Cyberbezpieczny biznes. Jak chronić pieniądze swojej firmy?

Bank Pekao S.A. ostrzega, jak chronić pieniądze swojej firmy
Bank Pekao S.A. ostrzega, jak chronić pieniądze swojej firmy
Autor. Materiały prasowe Banku Pekao S.A.

Jeśli chodzi o aktualne trendy, w sektorze bankowym najczęściej spotykaną metodą ataków jest phishing i jego pochodne (vishing, smishing). Pomimo szeroko realizowanych przez banki, CERT-y oraz policję kampanii informacyjnych, klienci banków nadal „łowieni’’ są przez cyberprzestępców, często tracąc oszczędności całego życia. W przypadku pracowników przedsiębiorstw sprawa wygląda podobnie. Ataki, również te związane z dystrybucją złośliwego oprogramowania czy też oszustwa na tzw. fałszywe inwestycje, poprzedzane są najczęściej socjotechniką, która wykorzystuje słabość człowieka – emocje, nieuwagę i pośpiech w działania – podkreśla Paweł Madej, szef Zespołu Projektów i Regulacji Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.

Artykuł sponsorowany

W procesie transformacji cyfrowej, mimo znacząco postępującego procesu rozwoju technologii, w centrum wszelakich działań w obszarze IT oraz cyberbezpieczeństwa nadal stoi człowiek.

Nowe modele pracy, które upowszechniły się podczas pandemii, jeszcze bardziej uwydatniły, że bezpieczeństwo firm, nie tylko zależy od stworzenia przez zespoły IT środowiska odpornego na błędy użytkowników, ale pokazały jak ważnym i kluczowym czynnikiem w zapewnieniu bezpieczeństwa jest świadomość i przygotowanie samych pracowników na pojawiające się i potencjalne zagrożenia. To właśnie ludzka natura, podatna na manipulację oraz nienadążająca za zmianami zachodzącymi w obszarze cyberbezpieczeństwa pozwala najczęściej na skuteczne przeprowadzanie cyberataków.

Czytaj też

Stawianie na wiedzę

Nie należy oczekiwać, że wszyscy pracownicy w firmie staną się samodzielnie ekspertami od cyberbezpieczeństwa, jednak należy kształtować w nich taką wiedzę i takie postawy, które pozwolą na zniwelowanie możliwości popełnienia przez nich błędów. Możemy robić to dwutorowo - zwiększając ich świadomość na temat cyberzagrożeń oraz sposobów przeciwdziałania im, a także wzmacniając ich odporność na stosowane przez cyberprzestępców socjotechniki.

W procesie przygotowania pracowników powinniśmy opierać się na kilku filarach. Po pierwsze - pracownik w pracy musi czuć się bezpieczny, dlatego pierwszym krokiem w przygotowaniu go do przeciwdziałania zagrożeniom jest opracowanie aktualizowanej na bieżąco, przejrzystej polityki bezpieczeństwa, dostępnej dla pracowników. Pracownik powinien znać podstawy polityki bezpieczeństwa i wiedzieć, gdzie szukać jakiej informacji.

Drugim filarem jest bieżąca analiza tego, co się dzieje w kontekście cyberataków i krajobrazu aktualnych zagrożeń. To pozwoli firmie określić potrzeby w zakresie przygotowania i szkolenia pracowników oraz ustalić priorytety działania.

Ostatnim filarem są szkolenia pracowników oraz kampanie informacyjno-edukacyjne, realizowane w odniesieniu do wszystkich pracowników oraz w zależności od zajmowanego stanowiska oraz zakresu realizowanych zadań (inne szkolenia przeznaczone będą dla kadry zarządzającej, inne dla pracowników administracji, a jeszcze inne dla działów IT).

Reklama

Stała edukacja i rozwój umiejętności

Działalność edukacyjna w zakresie cyberbezpieczeństwa powinna odbywać się w sposób ciągły i systematyczny. Dzięki temu pracownik nie tylko zdobędzie wiedzę i ją utrwali, ale przede wszystkim będzie bardziej świadomy i odporny na stosowane przez cyberoszustów socjotechniki.

Wszelkie działania w zakresie przygotowania i szkolenia pracowników w obszarze cyberbezpieczeństwa, mają na celu nie tylko przeciwdziałanie występowaniu incydentów, ale przede wszystkim wyrobienie u pracowników dobrych nawyków w zakresie „cyberhigieny”, które będą stosować zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Dobrze przygotowany do funkcjonowania w środowisku cyberprzestrzeni pracownik chroni siebie, swoją organizację, a przede wszystkim klienta. Naszym celem i modelowym wzorcem jest pracownik, który przenosząc na otoczenie (bliższe i dalsze) swoją wiedzę i wyuczone w toku szkolenia i procesów edukacyjnych nawyki, będzie kształtował cyberbezpieczeństwie w społeczeństwie w którym funkcjonuje – dodaje Paulina Rosłoń, ekspert ds. edukacji bezpieczeństwa z Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama