Reklama

Polityka i prawo

Kto podszywał się pod Politico? Facebook usuwa fałszywe konta

Fot. Mehdi Kabab/Flickr
Fot. Mehdi Kabab/Flickr

Facebook usunął konta, grupy oraz stronę, naruszające zasady obowiązujące w ramach platformy. Koncern przedstawił dane oraz wskazał na regiony, które były celem operacji informacyjnej podmiotów, podszywających się pod serwis Politico. Jednym ze źródeł kampanii okazała się być Rosja.

Władze Facebooka poinformowały o usunięciu 180 kont oraz 160 grup w ramach platformy, 170 profili na Instagramie oraz jedną stronę, które naruszały zasady firmy dotyczące „nieautentycznych zachowań”. Złośliwi aktorzy podszywali się pod serwis Politico – czytamy na blogu firmy.

Zamieszczane w sieci materiały dotyczyły między innymi wyborów lokalnych we Francji. Krytykowano w nich określonych kandydatów, odwołując się do poważnych problemów takich jak kwestie imigracji. Równocześnie próbowano wzmocnić wizerunek konkretnych osób startujących w wyborach.

Specjaliści koncernu wskazali, że aktywność złośliwych podmiotów w Egipcie koncentrowała się na arabskojęzycznych użytkownikach i obejmowała również inne państwa w regionie Zatoki Perskiej. Tematem przewodnim propagowanych treści był między innymi koronawirus oraz wojny domowe w Jemenie i Libii. „Chociaż aktorzy próbowali ukryć swoją tożsamość, nasze dochodzenie ujawniło ich powiązania z Maat, jedną z firm działającą na terenie Egiptu” – czytamy w komunikacie Facebooka.

Dodatkowo koncern poinformował o usunięciu złośliwych kont oraz witryn, które miały tworzyć nową, powstającą dopiero sieć informacyjną, wymierzoną między innymi w użytkowników z Ghany oraz Nigerii. Prawdopodobnie były one obsługiwane przez Rosjan. Materiały, które wykryto na wspominanych kontach wymierzone były przede wszystkim w Stany Zjednoczone. „Nasze dochodzenie powiązało tą działalność z EBLA, organizacją pozarządową w Ghanie oraz osobami powiązanymi z wcześniejszą działalnością Rosyjskiej Agencji Badań Internetowych (IRA)” – podkreśliły władze Facebooka na oficjalnym blogu.

Koncern wyraźnie zaznaczył, że nieustannie pracuje nad podniesieniem skuteczności wykrywania oraz likwidowania skoordynowanych kampanii informacyjnych, które mają na celu manipulowanie opinią publiczną na jego witrynach.

Reklama

Komentarze

    Reklama