Reklama

Biznes i Finanse

Turcja: wszczęto postępowanie antymonopolowe w sprawie WhatsAppa i Facebooka 

Fot. RobertCheaib/Pixabay
Fot. RobertCheaib/Pixabay

Turecki urząd antymonopolowy wszczął postępowanie dotyczące WhatsAppa i jego właściciela Facebooka. Jest to efekt wymogów w ramach aplikacji, która potrzebuje zgody użytkowników na przetwarzanie ich danych przez koncern Marka Zuckerberga.

W oświadczeniu urzędu przekazano, że wymóg zbierania danych od użytkowników WhatsAppa przez Facebooka powinien zostać zawieszony do czasu zakończenia dochodzenia - informuje agencja Reutera.

Komunikator zaktualizował ostatnio warunki korzystania ze swoich usług, pozwalając Facebookowi i zależnym od niego podmiotom na zbieranie danych swoich klientów, dotyczących m.in. numeru używanego telefonu, aktywności w sieci i lokalizacji - przypomina Reuters. Użytkownicy muszą zaakceptować nowy regulamin do 8 lutego.

W Turcji w lipcu uchwalono nowe prawo wzmacniające kontrolę władz tego kraju nad zagranicznymi firmami. Od tego czasu rząd nakłada nowe regulacje i kary na firmy prowadzące serwisy społecznościowe. Krytycy władzy uważają, że w ten sposób zwalcza się manifestowanie na tych platformach nieprzychylnych rządzącym poglądów - pisze Reuters.

Jak informowaliśmy na naszym portalu, w listopadzie ubiegłego roku Omer Fatih Sayan, przewodniczący tureckiego Urzędu ds. Technologii Informacyjnych i Komunikacji, poinformował, że firmy takie jak Facebook, Instagram, Twitter, Periscope, YouTube i TikTok zostaną ukarane grzywną w wysokości 10 milionów lirów (1,2 miliona dolarów) każda.

Nałożona kara finansowa stanowiła pierwszy krok do zaostrzenia sankcji wobec gigantów, które finalnie mogą zakończyć się blokadą nawet 90% przepustowości ruchu internetowego witryn social mediów. Obowiązujące w Turcji prawo jest stanowcze i rygorystyczne dla największych firm internetowych. Szczegółowe zapisy ustawy regulującej działalność platform społecznościowych w tym kraju można znaleźć pod linkiem.

Obecnie krytykujące decyzję WhatsAppa władze Turcji wezwały swoich obywateli do korzystania z lokalnego komunikatora BiP, rozwijanego przez operatora komórkowego Turkcell - zauważa agencja AFP. BiP poinformowała w niedzielę, że w ciągu ostatnich 48 godzin aplikacja została ściągnięta ponad dwa miliony razy.

Do koncernu Facebook, oprócz portalu społecznościowego o tej samej nazwie, należy również serwis społecznościowy Instagram oraz komunikatory WhatsApp i Messenger.

SZP/PAP

Reklama

Komentarze

    Reklama