Reklama

Biznes i Finanse

Amazon pod lupą UOKiK

fot. Poczta Polska/ materiały prasowe
fot. Poczta Polska/ materiały prasowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił wyniki postępowania ws. działań Amazona w Polsce. Spółce zostały przedstawione zarzuty dotyczące stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Reklama

Postępowanie prezesa UOKiK ws. spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu prowadzone jest od września 2021 roku. Ustalenia prezesa Urzędu wskazują na to, że złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie oznacza zawarcia umowy sprzedaży, a jest tylko ofertą nabycia produktu ze strony konsumenta.

Reklama

Według spółki nie jest ona zobowiązana do dostarczenia towaru i może podejmować decyzje dotyczące tego, czy dana transakcja jest realizowana czy anulowana. Amazon uznaje za wiążącą informację o faktycznej wysyłce.

Jak wskazuje UOKiK, to nieuprawnione, ponieważ klienci podczas złożenia zamówienia mają przekonanie, że produkt jest już przez nich zakupiony, a sprzedawca w jego posiadaniu. Okazuje się, że produkty, oznaczone na stronie Amazon jako „dostępne", mogą w rzeczywistości nie być w magazynie i ich wysłanie może być niemożliwe do realizacji.

Reklama

O tym, czy dana transakcja zostanie ostatecznie zrealizowana, klient będzie mógł dowiedzieć się dopiero po zapoznaniu się z warunkami sprzedaży serwisu Amazon. Jest to jedyne miejsce, gdzie została zawarta informacja o szacunkowym charakterze podawanych danych.

Czytaj też

Problem z „Gwarancją dostawy”

Dodatkowym problemem jest też to, że konsumenci nie są należycie informowani o przysługujących im uprawnieniach dot. „Gwarancji Dostawy".

Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny, istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd. Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorcy
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama