Reklama

Polityka i prawo

Centralny Ośrodek Informatyki w dobie COVID-19

Fot. pxhere.com/Domena publiczna
Fot. pxhere.com/Domena publiczna

Pandemia COVID 19 rzuciła wyzwanie nie tylko ludziom, ale też systemom IT które umożliwiają sprawne działanie państwa. Centralny Ośrodek Informatyki podjął szereg działań aby ułatwić przetrwanie tego okresu.

Pierwszym wyzwaniem z jakim się zmierzyliśmy było wsparcie Narodowego Funduszu Zdrowia w obsłudze infolinii. Na przełomie marca i kwietnia numer 800 190 590 przeżywał prawdziwe oblężenie, a skuteczność obsługi połączeń wynosiła zaledwie 13,33%. Dlatego infolinię wsparło 16 podmiotów, wśród nich znalazł się nasz Ośrodek w liczbie 63 konsultantów. W ciągu niespełna trzech tygodni odebrali oni blisko 20 tysięcy połączeń. Ten sposób skuteczność obsługi contact center NFZ wzrosła do 99,50%.

Od 15 marca wspieraliśmy również Centrum E-Zdrowia. Nasza pomoc polegała na wsparciu procesu gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych o zakażeniach dla inspekcji sanitarnych, policji i służb oraz straży granicznej. Stworzyliśmy aplikację EWP 2.0 (Ewidencja Wjazdu do Polski), która stanowi centralną bazę o zakażonych i która m.in. pozwala na wyszukiwanie informacji o zakażeniach.

Wraz ze wzrostem ilości zakażeń w całej Polsce, zamknięto urzędy, przez co kontakt z administracją publiczną możliwy był tylko za pośrednictwem internetu. Dlatego z początkiem kwietnia wystartowała usługa Tymczasowy Profil Zaufany, w ramach której pracownik urzędu mógł zweryfikować tożsamość obywatela i tym samym aktywować profil. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem e-usługą, na początku maja aż 12 tysięcy zaległych wniosków czekało na weryfikację. Do wsparcia projektu wybrano 30 pracowników COI, dzięki którym realizacja wniosków już na początku czerwca odbywała się na bieżąco.

Lista nadzwyczajnych działań podjętych przez COI w czasie pandemii jest dłuższa i obejmuje:

  1. Wparcie przygotowania i przeprowadzenia pierwszego zdalnego głosowania w Sejmie RP
  2. Wsparcie Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz GIS w technicznej realizacji partycypacji Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
  3. Zapewnienie wsparcia dla infolinii Ministerstwa Rozwoju w ramach obsługi „Tarczy antykryzysowej”
  4. Przejęcie obsługi od Ministerstwa Cyfryzacji infolinii dla obywateli
  5. Przygotowanie koncepcji obsługi numeru alarmowego dla GIS wspierającej walkę z koronawirusem
  6. Wysłanie ponad 9 tys. wiadomości do Powiatowych i Wojewódzkich Stacji Sanitarno – Epidemiologicznych

Kolejne rozwiązania IT, które pomogą walczyć z groźnym wirusem są w trakcie realizacji.

Informacja prasowa COI

Reklama

Komentarze

    Reklama