Cyberzagrożenia odstraszają seniorów od korzystania z internetu

17 maja 2021, 12:05
granny-seated-at-a-small-folding-table-atop-which-was-a-laptop-computer-725x482
Fot. Amanda Mills/pixnio.com/CC0

54 proc. seniorów twierdzi, że korzystanie z internetu jest niebezpieczne. Wskazują oni przede wszystkim na obawy związane z oszustwami, kradzieżą, atakami hakerskimi czy wyciekiem ich danych - wynika z raportu Taurona. 

Zgodnie z wynikami badania zleconego przez Tauron, 20 proc. seniorów boi się, że mogą zostać oszukani, paść ofiarą złodziei; 16 proc. obawia się wycieku swoich danych; 11 proc. boi się hakerów; 6 proc. obawia się zawirusowania komputera. Zdaniem 4 proc. respondentów korzystanie z internetu jest szkodliwe dla zdrowia.

Seniorom internet służy do kontaktów z rodziną i znajomymi, szukania informacji praktycznych, np. sprawdzania prognozy pogody, otwarcia urzędów. Nowe czynności, takie jak płatności online, są dla osób starszych problematyczne – ponad połowa z nich boi się takiej usługi i wolą poprosić kogoś bliskiego o pomoc w jej realizacji.

Odsetek osób korzystających z internetu maleje wraz z wiekiem, co potwierdzają liczne badania. Z raportu polskiego przedsiębiorstwa wynika, że najwięcej seniorów, bo 80 proc., korzysta z internetu w przedziale wiekowym 60-64 lata, po 80 r. życia z sieci korzysta 29 proc. Ogółem 60 proc. ankietowanych korzysta z sieci. 33 proc. seniorów udaje się samodzielnie zrobić coś nowego przez internet, 31 proc. prosi o pomoc jeśli samodzielnie się im nie udaje, 46 proc. prosi kogoś o pomoc bez wcześniejszych samodzielnych prób.

W badaniu zwrócono uwagę na stosunek osób starszych do telefonów komórkowych, sprzętu RTV I AGD. 63 proc. lubi korzystać z telefonu komórkowego na co dzień. 30 proc. badanych przyznało, że w ostatnim roku kupiło nowy sprzęt RTV/AGD i dla 68 proc. z nich zakup taki okazał się znaczącym wydatkiem. Niemal połowa seniorów, które kupiły nowe urządzenia, wydała na nie od 1 tys. do 2 tys. zł lub powyżej 3 tys. zł, 18 proc. wydało od 2 do 3 tys. zł. Koszty pozostałych wyniosły poniżej 1 tys. zł.

50 proc. ankietowanych kupiła nowy sprzęt, ponieważ stary się im zepsuł, a naprawa była nieopłacalna. Co trzeci ankietowany przyznał, że dokonał zakupu ponieważ chciał mieć nowszy model.

Zdaniem co czwartego seniora warto naprawiać stare sprzęty – odpowiedzieli, że to się opłaca. W przypadku awarii seniorzy najczęściej szukają pomocy u fachowców (49 proc.) lub zwracają się do członków najbliższej rodziny (48 proc.). Co trzeci badany szuka fachowca także przez internet.

W badaniu (telefoniczna ankieta) wzięło udział 501 osób - 360 kobiety i 141 mężczyzn, w wieku 60+. Większość z nich żyje na średnim poziomie, starcza im na co dzień, ale muszą oszczędzać na poważniejsze zakupy. 

image

 

PAP - mini

CyberDefence24
CyberDefence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 0
No results found.
Tweets CyberDefence24