Cyberbezpieczeństwo portów morskich jest kluczowym elementem funkcjonowania, rozwoju i automatyzacji portów - twierdzą autorzy raportu opracowanego przez unijny organ. Zabezpieczenia muszą odpowiadać wyzwaniom przyszłości. Jak poważne są obecne zaniedbania?
Transport morski jest jednym z kluczowych obszarów gospodarki Unii Europejskiej. Umożliwia import i eksport towarów, zaopatrzenie w energię, a także przewóz pasażerów oraz innych pojazdów. Jest podstawowym elementem handlu międzynarodowego realizowanego przez Wspólnotę.
Jak wskazano w raporcie „Port Cybersecurity. Good practices for cybersecurity in the maritime sector” opracowanym przez ENISA, globalny trend cyfryzacji sprawia, że operatorzy portów morskich muszą sprostać wyzwaniom w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych. Rozwój innowacji wymaga od nich wdrożenia najnowszych rozwiązań, aby w ten sposób były one bardziej konkurencyjne, spełniały określone standardy oraz swoje funkcje. To wszystko sprawia, że pojawiają się nowe wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem, zarówno w zakresie technologii informatycznych (IT), jak i operacyjnych (OT).
Specjaliści ENISA zidentyfikowali najważniejsze wyzwania związane z „operacjami krytycznymi”, a następnie przedstawili główne zagrożenia dla portów morskich. W treści raportu zawarto również potencjalne scenariusze cyberataków, które w sposób znaczący mogą wpłynąć na ich funkcjonowanie.
Szerokie podejście do zagadnienia pozwoliło ekspertom na wyciągnięcie wniosków oraz opracowanie rekomendacji dla operatorów, aby lepiej chronić systemy oraz sieci znajdujące się w portach morskich. Wśród nich można wskazać na:
Ze względu na fakt, że cyfrowa transformacja dotyczy również portów, cyberbezpieczeństwo powinno być postrzegane nie tylko jako kluczowy element, który należy wziąć pod uwagę w odniesieniu do potencjalnych zagrożeń, ale również jako czynnik umożliwiający dalszy rozwój i automatyzację. „Ze względu na złożoność czynników oraz wyzwań wpływających na kondycję cyberbezpieczeństwa, dbanie o jego jakość nie jest i nie będzie łatwe” – stwierdzono w dokumencie.
Raport ENISA jest skierowany również do podmiotów działających na terenie Polski. Rzeczpospolita z racji posiadania portów morskich oraz przynależności do Unii Europejskiej została zobowiązana do poprawy zabezpieczeń w swoich obiektach. Dbałość o dobro Wspólnoty zależy od wysiłków podejmowanych przez wszystkie państwa członkowskie. Polska jako jedno z nich jest zobligowana do zapoznania się z treścią raportu oraz wdrożenie rekomendacji opracowanych przez ENISA. Jednak czy Warszawa zastosuje się do wszystkich wytycznych wskazanych przez unijny organ?
KomentarzeLiczba komentarzy: 0