Reklama

Polityka i prawo

Ministerstwo Cyfryzacji informuje o sprawie zamieszania wokół bazy PESEL

  • Model 3D instrumentu Tropomi, fot. Andrzej Hładij/Space24.pl

12 sierpnia 2016 roku Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało organy ścigania o anomaliach przy pobieraniu przez kancelarie komornicze danych obywateli z bazy PESEL. Anomalie wykryto w związku z pobieraniem danych z bazy PESEL przez uprawnione do tego kancelarie komornicze. Podejrzenia specjalistów wzbudziła nie tylko znaczna liczba tych zapytań, ale również fakt, że były one wysyłane w nocy.

Po analizie aktywności kancelarii okazało się, że pięć z nich pobiera znaczne liczby danych. Mowa jest o danych około 1,4 mln obywateli.  O sprawie zostały poinformowane organy ścigania. Na tej podstawie prokuratura wspólnie z ABW podjęła czynności w kilku kancelariach komorniczych. Chodzi o to, by wyjaśnić, co było powodem tak dużej liczby zapytań.

O czym należy pamiętać?
Dostęp do bazy PESEL mają tylko ściśle określone, uprawnione do tego podmioty. Kancelarie komornicze są na tej liście. Ich łączenia z bazą odbywają się wyłącznie poprzez wydzielone (odseparowane) od sieci Internet łącza. Nie należy mówić o „wycieku” danych. Na tym etapie śledztwa prokuratura nie stwierdziła wycieku danych do osób nieuprawnionych. Nie mamy też do czynienia z tzw. włamaniem hakerskim, czyli z pokonaniem mechanizmów bezpieczeństwa. System jest monitorowany na bieżąco.

Ministerstwo Cyfryzacji i podległy mu Centralny Ośrodek Informatyki robią to w ramach normalnych procedur. Wiadomo dokładnie skąd pochodziły zapytania i kogo konkretnie dotyczyły.  Ministerstwo Cyfryzacji współpracuje z organami ścigania oraz Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie pytania w tej sprawie należy na tym etapie kierować do prokuratury, koordynującej śledztwo, oraz ABW, której z uwagi na wagę sprawy powierzono prowadzenie śledztwa.

Należy pamiętać, że każdy z obywateli może sprawdzić jakie dane na jego temat znajdują się w bazie PESEL. W dodatku Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało specjalny kanał do komunikacji, który pozwala na sprawdzenie jakie instytucję prosiły o dostęp do naszych danych osobowych.

Taką informację możesz uzyskać na jeden z następujących sposobów:

1. Przesłać do Ministerstwa Cyfryzacji elektronicznie wypełniony i podpisany Profilem Zaufanym WNIOSEK.

2. Przesłać wypełniony i podpisany WNIOSEK na adres: Ministerstwo Cyfryzacji, Departament Ewidencji Państwowych, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, z dopiskiem SRP

Co dalej?
Jeśli informacje uzyskane z bazy PESEL potwierdzą, że o Twoje dane wnioskował komornik, który nie prowadził wobec Ciebie żadnego postępowania, wówczas możesz zgłosić ten fakt do prokuratury, z prośbą o nadanie statusu pokrzywdzonego w toczącym się śledztwie.

W przypadku innych pytań prosimy dzwonić pod numer podany przez Ministerstwo Cyfryzacji – 22 245 59 05 dostępnych w godzinach 8-16 od poniedziałku do piątku.

Czytaj też: Ministerstwo Cyfryzacji organizuje Hackathon

Reklama

Komentarze

    Reklama