Na dzień… zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Czy aby na pewno musisz uregulować zaległość?

5 maja 2021, 14:53
light-bulb-2723403_960_720
fot. slightly_different / pixabay

Otrzymałeś SMS-a z groźbą odcięcia prądu, w którym to nadawca łaskawie pozwala Ci uregulować należność za pomocą linku i szybkich płatności? Zanim zdecydujesz się na nieprzemyślany przelew, skontaktuj się z dostawcą energii - takie działanie może uchronić Cię przed napchaniem kieszeni cyberprzestępcom.

Od naszego czytelnika otrzymaliśmy informację o rozsyłanych SMS-ach, w ramach których cyberprzestępcy podszywają się pod spółkę PGE (Polska Grupa Energetyczna) i „grożą” odcięciem energii elektrycznej. Aby temu zapobiec, proponują dokonanie zaległej opłaty za pomocą szybkiej płatności – jak się już zapewne spodziewacie odcięcie prądu nikomu nie grozi.

„PGE: na dzień 1.05 zaplanowano odlaczenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie naleznosci 3.46. Zaplac teraz na….”  (pis. oryg.)  I tu oczywiście wklejono link, za pomocą którego szybko możesz uregulować „zaległości” i uratować swój dom przed ciemnością. Czy tylko nas dziwi, że autor SMS-a nie ma pojęcia, że pierwszego maja mało kto w Polsce pracuje?

Po kliknięciu w link, dla uwiarygodnienia, nasz czytelnik zobaczył oryginalny logotyp PGE, a także adres siedziby… w języku angielskim – czyżby kopiowany z anglojęzycznej wersji strony? Nie ulega wątpliwości, że cyberprzestępcy w tym wypadku mało się wysilili.

Okazuje się, że numer telefonu, z którego rozsyłane są wiadomości jest już znany spółce PGE Obrót. Jak wskazano w oświadczeniu do sprawy: „PGE Obrót odebrała sygnały od Klientów dotyczące działań phishingowych z wykorzystaniem wskazanego numeru telefonu. W takich sytuacjach Grupa PGE błyskawicznie wdraża procedury bezpieczeństwa. Polegają one na szeroko przekazywanych ostrzeżeniach do Klientów, powiadomieniu CERT i blokowaniu fałszywych linków i witryn, a także informowaniu organów ścigania o oszustwie oraz działaniu na szkodę Klientów” – wskazuje firma w komentarzu przesłanym naszej redakcji. 

Co więcej, PGE Obrót informuje, że próby podszywania się pod markę PGE nasiliły się w czasie pandemii „kiedy to dynamicznie wzrosła liczba spraw realizowanych zdalnie, bez wychodzenia z domu”. Firma wskazuje, że ostrzega klientów za pośrednictwem swoich kanałów informacyjnych, a z uwagi na fakt, że na działania oszustów najbardziej narażone są osoby starsze, angażuje się m.in. w takie wydarzenia jak Fora Seniora organizowane w różnych lokalizacjach, przekazując tam ostrzeżenia i szczegółowe informacje, jak nie dać się oszukać i dbać o bezpieczeństwo w internecie. 

Nie jest to pierwsza tego typu sytuacja. Nie dalej jak na początku roku informowaliśmy dokładnie o tej samej spółce i tym samym mechanizmie działania. Próby wyłudzenia środków finansowych za pomocą niezbędnych dopłat jest częstym „chwytem” cyberprzestępców. W okresie pandemii niezwykle popularną próbą wyłudzeń było przesyłanie wiadomości z prośbą o dopłatę za „dezynfekcję” przesyłki, zaległości w ZUS i Urzędzie Skarbowym, które miały odblokować możliwość skorzystania z tarczy antykryzysowej” czy zarezerwowania miejsca w kolejce po szczepionkę na koronawirusa.

image

KomentarzeLiczba komentarzy: 11
gregorio
czwartek, 21 października 2021, 00:34

Dzisiaj dostalem takiego smsa, ze jutro odetna prad, tresc identyczna jak w artykule. Nie bylo napisane, ze t PGinG, bo wtedy bym wiedzial ze cos nie tak bo moim dostawca nie jest PGiNG. Akurat tak sie sklada, ze zapomnialem zaplacic za energie w Energa i byly upomnienia jak nie bylo mnie na miejscu, tez smsem ale olalem nieco. I tak sie zlozylo, ze wygladalo, ze to faktycznie moze byc prawda. A majac bardzo cenny towar w zamrazalce, i w ogole, troche sie przejalem. Kliknalem w link myslac, ze moze jakis pdf czy przekierowanie jakies, ale otworzyla sie pusta biala strona - mzoe zabezpieczenie telefonu zblokowalo, dwa razy klikalem w link. Zaplacilem zaleglosc do Energy w trybie "natychmiastowy" za dodatkowo oplata. Zadzwonilem do Energa kilkajac w telefon z smsa faktycznego od Energa o zaleglosci, gosciu powiedzial mi, ze nie ma zadnej adnotacji o odłączeniu energi na dzien jutrzejszy. Niewiem co dalej z tym zrobic, zadnego formularze nie wypelnialem i nie wypelnialbym na jakims linku, jak pisalem otworzyla sie strona In Blanc. Resetowac telefon do ustawien fabrycznych? Czy jak nie wypelnilem formularza to zignorowac to? Ciekawostka jest, ze akurat wiedzieli, keidy przyslac czy w tych dniach jest nasilone przysylanie tych wiadomosci i to czysty przypadek, hehe.

TL
czwartek, 7 października 2021, 01:27

Dzisiaj dostałem z podaniem linka - nie klikam.

Autor
sobota, 25 września 2021, 15:28

Halo! Chyba w kraju musieliśmy zarejestrować swoje numery telefonu na nasze dowody specjalnie dla takich sytuacji, nie??? To do cholery czemu nikt nie sprawdza tych kto to robi??? Czy to w ogóle kogoś interesuje??? PGE zna tę sytuacje??? No to niech się zajmie w końcu bezpieczeństwem swoich klientów, zgłosi na policję, a nie tylko podnosi koszty za usługę!

Ab
wtorek, 10 sierpnia 2021, 17:03

Chyba znowu zaczęli. Przed chwilą dostałam sms. 11.08 zaplanowano odcięcie

Valentyna
sobota, 17 lipca 2021, 20:05

Dzisiaj dostałem sms-a do zapłaty z numeru 505 613 939

Tweets CyberDefence24