Reklama

Social media

Niemal połowa Amerykanów traktuje media społecznościowe jako źródło informacji

Fot. fancycrave1 / Pixabay
Fot. fancycrave1 / Pixabay

Niemal połowa (48 proc.) Amerykanów traktuje media społecznościowe, w szczególności zaś Facebooka i Twittera, jako źródło informacji. To nieco mniej niż w ubiegłym roku, wciąż jednak zdaniem ekspertów wystarczająco dużo, by martwić się o dużą skalę oddziaływania dezinformacji, która pojawia się w tych kanałach.

Facebook pozostaje najważniejszym pod względem informacyjnym medium społecznościowym. Jako źródło wiadomości o świecie traktuje go 31 proc. dorosłych ankietowanych osób. Na drugim miejscu plasuje się YouTube - w przypadku tej platformy odsetek badanych, którzy czerpią z niej informacje, wynosi 22 proc. Jedynie 13 proc. pozyskuje treści informacyjne głównie z Twittera. Platforma Jacka Dorseya postrzegana jest jednak przez respondentów jako bardziej wartościowa pod kątem informacyjnym niż pozostałe serwisy.

Trochę demografii

Według Pew informacje z mediów społecznościowych czerpią przede wszystkim osoby etnicznie białe. W przypadku Facebooka jest to 60 proc., Twittera - 51 proc., Reddita - 54 proc.

Osoby wywodzące się z innych grup etnicznych - w szczególności z pochodzeniem latynoamerykańskim - czerpią informacje częściej z platform bardziej ukierunkowanych wizualnie, takich jak Snapchat, TikTok czy Instagram. W przypadku Snapchata liczba osób korzystających z aplikacji w celach informacyjnych przewyższa liczbę osób białych - zauważyli badacze.

Snapchat i TikTok to również media, które bardziej niż inne platformy przyciągają młodych użytkowników. Odpowiednio 63 proc. i 52 proc. to osoby w wieku od 18 do 29 lat.

Fact-checking i walka z dezinformacją kluczowe

Według specjalistów wyniki ankiety podkreślają wagę działań zmierzających do walki z dezinformacją, takich jak niezależna weryfikacja faktów. W przypadku, gdy 48 proc. Amerykanów czerpie informacje z mediów społecznościowych, dezinformacja pozostaje ogromnym zagrożeniem - wskazano. Platformy internetowe są przy tym środowiskiem, w którym fałszywe informacje niezwykle łatwo się rozprzestrzeniają.

Ankieta Pew została przeprowadzona pomiędzy lipcem a sierpniem tego roku na reprezentatywnej dla USA, losowo wybranej próbie ponad 11 tys. osób.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama