Reklama

Polityka i prawo

Perspektywa ataków hakerskich z użyciem AI budzi duże obawy firm

Fot. geralt/Pixabay
Fot. geralt/Pixabay

Ponad 80 proc. informatyków i specjalistów od bezpieczeństwa informacji obawia się ataków hakerskich na ich firmy i organizacje z użyciem narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI) - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Neustar.

Przeprowadzone w październiku badanie objęło 301 przedstawicieli zawodów związanych z bezpieczeństwem informacji i branżą IT. Wzięli w nim udział specjaliści z USA, Europy, Bliskiego Wschodu i Azji.

87 proc. respondentów zgodziło się z opinią, że sztuczna inteligencja stosowana w narzędziach cyberbezpieczeństwa pozwoli im zwiększyć ochronę swoich struktur w firmie czy organizacji, dla której pracują. 82 proc. zadeklarowało jednak, że obawia się wykorzystania tej technologii przez cyberprzestępców. 60 proc. badanych stwierdziło, że do stosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji podchodzi ostrożnie, powołując się w tym względzie przede wszystkim na bezpieczeństwo. W tej grupie respondentów najsilniejsza była obawa przed możliwością kradzieży danych (50 proc. odpowiedzi), utratą zaufania ze strony klientów (19 proc.) oraz destabilizacją operacji biznesowych (16 proc.). Również 16 proc. ankietowanych odpowiedziało, że obawia się wzrostu kosztów związanego z zastosowaniem AI w ochronie struktur IT.

Według wiceprezesa firmy Neustar Rodneya Joffe'a obecne nastawienie profesjonalistów z branży cyberbezpieczeństwa wobec narzędzi sztucznej inteligencji jest wyrazem niepewności względem skutków wdrożenia nowej technologii na szerszą skalę. Jego zdaniem firmy i organizacje zdają sobie sprawę z płynących z niej korzyści, zarazem jednak są świadome ryzyka związanego z wykorzystaniem podobnych rozwiązań przez hakerów. Jak podkreślił Joffe, najważniejsza na obecnym etapie jest edukacja związana z możliwościami, które sztuczna inteligencja oferuje w zakresie cyberochrony - nie tylko tworzenia spójnych strategii użycia narzędzi, ale również praktycznego testowania ich możliwości. 

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze

    Reklama