Reklama

Polityka i prawo

Wdrożenie DSA w Polsce. Szokująco niskie kwoty dla UKE i UOKiK

Co przewidują przepisy wdrażające DSA w Polsce?
Co przewidują przepisy wdrażające DSA w Polsce?
Autor. Scott Graham/ Unsplash

W RCL pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który w praktyce ma wdrażać do polskiego porządku prawnego zapisy Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act - DSA). Szczególnie dziwią tak niskie kwoty na działanie Prezesa UKE i Prezesa UOKiK w związku z szeregiem ich obowiązków, jakie przewiduje legislacja.

W Rządowym Centrum Legislacji można już znaleźć projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz niektórych innych ustaw (UC21). Dr Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji, zwrócił się w oficjalnym piśmie z prośbą o zgłoszenie uwag do zapisów projektu w terminie 30 dni (licząc od 14 marca br.).

DSA w Polsce

Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24.pl, istotną zmianą, jaką wprowadza regulacja wdrażająca Digital Services Act, jest m.in. wyznaczenie organu, który będzie pełnić funkcję koordynatora ds. usług cyfrowych (regulatora odpowiadającego za przestrzeganie przepisów w Polsce).

Projekt wskazuje Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jako organ pełniący funkcję koordynatora do spraw usług cyfrowych w Polsce; a także zawiera kwestię dotyczącą opracowania procedur krajowych (certyfikacja, przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego i zweryfikowanego badacza); przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli czy opracowania katalogu kar pieniężnych.

„Mając na względzie powyższe (…) wskazano koordynatora do spraw usług cyfrowych, którego rolę pełnić będzie Prezes UKE.  Jednocześnie, z uwagi na zakres właściwości, przewidziano, że część obowiązków związanych w stosowaniem Rozporządzenia, będzie wykonywana przez właściwe organy, czyli przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów” - pisaliśmy na naszych łamach, cytując dokument przygotowany wcześniej przez resort cyfryzacji.

Dodatkowo, w opublikowanym w RCL projecie czytamy, że Prezes UKE ma uczestniczyć w posiedzeniach Europejskiej Rady do spraw Usług Cyfrowych, podobnie jak Prezes UOKiK (jeśli posiedzenie dotyczy spraw będących w zakresie jego obowiązków).

Prezes UOKiK ma przekazywać Prezesowi UKE roczną informację do 31 marca kolejnego roku; a właściwe organy udostępniać, na wniosek Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, informacje związane z przetwarzaniem danych osobowych, uzyskane w wyniku przeprowadzonych kontroli i postępowań.

Certyfikacji podmiotów do spraw pozasądowego rozstrzygania sporów także dokonywać ma Prezes UKE, na wniosek ubiegającego się o takie poświadczenie (rozpatrywany w terminie 3 miesięcy od dnia jego złożenia).

Decyzją Prezesa UKE przyznaje się także status tzw. zaufanego podmiotu, sygnalizującego oraz status zweryfikowanego badacza (na ich wniosek i po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub innych organów administracji publicznej właściwych w sprawach zbieżnych z przedmiotem działalności).

Czytaj też

Skarga na dostawców usług pośrednich

Przepisy przewidują także składanie skarg na tzw. dostawców usług pośrednich, które można przekazywać do koordynatora ds. usług cyfrowych (czyli Prezesa UKE lub jeśli przekaże sprawę Prezesowi UOKiK).

Na dostawcę usług pośrednich może zostać nałożona kara pieniężna wysokości nie większej niż 6 proc. światowego obrotu osiągniętego przez ten podmiot (w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary). Natomiast analogicznie nie więcej niz 1 proc. rocznego dochodu (lub światowego obrotu danego podmiotu w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary) można nałożyć, gdy dostawca usług pośrednich utrudnia lub uniemożliwia kontrolę. Przewidziano też okresową karę pieniężną, której maksymalna dzienna wysokość wynosi nie więcej niż 5 proc. średniego dziennego światowego obrotu (lub dochodu danego podmiotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary).

Od decyzji w sprawie nałożenia kar wydanych przez właściwy organ przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj też

Szokujące stawki dla UKE i UOKiK

W ustawie zawarto też limit wydatków na lata 2024-2033 dla poszczególnych organów, w związku z ich nowymi obowiązkami i działaniem. Dla Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynosi on łącznie 19 143 026 zł.

Kwoty te są jednak szokująco niskie, jeśli spojrzy się na kolejne lata. Odpowiednio to:

  • 2024 r. – 570 000 zł;
  • 2025 r. – 1 854 000 zł;
  • 2026 r. – 1 905 912 zł;
  • 2027 r. – 1 959 277 zł;
  • 2028 r. – 2 008 259 zł;
  • 2029 r. – 2 060 473 zł;
  • 2030 r. – 2 114 045 zł;
  • 2031 r. – 2 169 010 zł;
  • 2032 r. – 2 223 235 zł;
  • 2033 r. – 2 278 815 zł.

Natomiast limit wydatków Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurencji na lata 2024-2033 wynosi 6 381 010 zł, a w poszczególnych latach prezentuje się następująco:

Limity UOKiK na działanie w związku z wdrożeniem DSA w Polsce
Limity UOKiK na działanie w związku z wdrożeniem DSA w Polsce
Autor. zrzut ekranu CyberDefence24

W ocenie skutków regulacji zawarto uzasadnienie, że „przewiduje się zwiększenie liczby miejsc pracy, związanych ze zwiększeniem liczby etatów w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej i Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów”.

Dlaczego w 2024 roku kwoty te mają być tak niskie? „Mając na uwadze, że w budżecie państwa na 2024 r. nie zabezpieczono środków na finansowanie zadań wynikających z projektu ustawy, w 2024 r. wydatki zostaną sfinansowane z rezerwy celowej na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania” - podano.

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało także, że przewiduje utworzenie 5 nowych etatów w UOKiK i 15 nowych w UKE do wykonywania zadań. Koszt jednego stanowiska to wedle projektu 8 tys. złotych; a 1 etatu na poziomie eksperckim 120 tys. zł rocznie (czyli 10 tys. zł brutto).

Jeśli spojrzymy na zakres obowiązków to jest ich sporo: rozpatrywanie skarg na działania usługodawców; prowadzenie działań kontrolnych; postępowań dotyczących certyfikacji organów pozasądowego rozstrzygania sporów; przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego lub zweryfikowanego badacza; współpraca z Komisją Europejską oraz innymi organami wyznaczonymi do pełnienia roli koordynatora ds. usług cyfrowych w państwach członkowskich UE.

Poza zatrudnieniem nowych pracowików przyznano, że potrzeba też sprzętu i modyfikacji systemów informatycznych.

Ruszyły konsultacje społeczne

Oficjalnie rozpoczęły się już konsultacje społeczne projektu ustawy, wdrażającego rozporządzenie Aktu o usługach cyfrowych. Potrawają one 30 dni, uwagi można zgłaszać do 14 kwietnia br.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama