Włochy: Apple pozwany za nieuczciwe praktyki

28 stycznia 2021, 08:38
iphone-apple-phone-cellular-phone-preview
Fot. hippopx.com/CC0

We Włoszech wniesiono pozew zbiorowy przeciwko firmie Apple w związku z praktyką ograniczania wydajności starszych iPhone'ów. Sprawę zainicjowała organizacja konsumencka Altroconsumo, która zarzuca amerykańskiemu gigantowi wprowadzanie w błąd i nieuczciwe praktyki biznesowe. W tle krążą ogromne środki finansowe - nawet 60 mln euro. 

To trzeci pozew w tej sprawie wniesiony w Europie; jest następstwem podobnych pozwów wniesionych w Hiszpanii i Belgii w grudniu ub.r.

Włoska organizacja praw konsumenckich Altroconsumo przekazała, że pozew obejmuje właścicieli iPhone'ów 6 i 6 Plus, 6S i 6S Plus, których sprzedano we Włoszech ok. 1 mln w latach 2014-2020; przy czym średnia rekompensata dla wszystkich włoskich konsumentów to 60 euro za urządzenie. Wymagane odszkodowanie będzie się wahać od 29 do 89 euro, w zależności od kwoty, jaką konsument zapłacił za wymianę baterii w urządzeniu – informuje Altroconsumo.

Firma Apple poinformowała w e-mailu, że nigdy nie zrobiła nic, aby celowo skrócić żywotność jakiegokolwiek produktu Apple czy obniżyć komfort użytkowania, aby zachęcić klientów do aktualizacji - podała agencja Reutera.

W zeszłym roku Apple mierzył się z podobnymi zarzutami w Stanach Zjednoczonych, gdzie wniesiono pozew zbiorowy, zarzucając firmie spowolnienie działania starego iPhone'a. Firma zapłaciła 500 milionów dolarów za rozstrzygnięcie postępowania, ale odrzuciła zarzuty o stosowanie nieuczciwych praktyk.

W listopadzie ub.r. Apple zgodził się również zapłacić 33 stanom USA i Dystryktowi Kolumbii 113 milionów dolarów rekomensaty za zakończenie postępowania w sprawie tzw. afery z bateriami. W 2017 r. wyszło na jaw, że przy aktualizacji systemu iOS producent celowo spowolnił wydajność modeli iPhone'ów ze starszymi bateriami.

Koncernowi z Cupertino udało się dojść do ugody z amerykańskimi stanami, które oskarżyły koncern o celowe postarzanie produktów, żeby zachęcić konsumentów do zakupu nowych urządzeń. W zamian za zakończenie postępowania firma zgodziła się wypłacić 113 mln odszkodowania, a także zobowiązała się przez kolejne trzy lata publikować na swojej stronie internetowej rzetelne informacje odnośnie do zasilania iPhone'ów, aktualizacji oprogramowania iOS i ustawień systemowych. W dokumencie Apple nie przyznał się jednak do popełnienia żadnego wykroczenia ani złamania prawa.

image

PAP - mini

CyberDefence24
CyberDefence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 0
No results found.
Tweets CyberDefence24