Reklama

Biznes i Finanse

Social media jak przemysł tytoniowy. „Big Tech żeruje na dzieciach”

Fot. Kelly Sikkema/unsplash.com
Fot. Kelly Sikkema/unsplash.com

Firmy zaliczane do Big Tech żerują na dzieciach i nastolatkach z myślą o własnym zysku. Kongres zamierza ich z tego rozliczyć - stwierdzili amerykańscy senatorowie, przepytując dyrektorów TikToka, YouTube’a i Snapchata. Zdaniem polityków wpływ social mediów jest tak samo szkodliwy, jak przemysł tytoniowy. 

Słyszymy te same historie o krzywdach wyrządzonych przez YouTube'a, Tiktoka i Snapchata. Przyszedł moment na rozliczenie (...) - powiedział otwierając wysłuchanie szef senackiej podkomisji ds. ochrony konsumentów Demokrata Richard Blumenthal. Jak stwierdził, media społecznościowe są dziś w punkcie, w którym znalazły się firmy tytoniowe, kiedy ujawniony został szkodliwy wpływ ich produktów, co pociągnęło za sobą regulacje i pozwy. Polityk stwierdził, że choć Kongres wysuwał puste obietnice o pociągnięciu do odpowiedzialności firm, tym razem będzie inaczej.

Problem jest jasny: Big Tech żeruje na dzieciach i nastolatkach, by zarabiać pieniądze - powiedział szef komisji ds. handlu Demokrata Ed Markey.

Szkodliwy wpływ 

Podczas wysłuchania senatorowie z obydwu partii zarzucali, że aplikacje takie jak TikTok, YouTube i Snapchat uzależniają dzieci od młodych lat, podsuwają im szkodliwe treści m.in. promujące zaburzenia odżywiania (wpędzając je w anoreksje), czy treści seksualne. Chcieli też, by przedstawiciele firm poparli nowe projekty ustaw, mające chronić dzieci m.in. przed reklamami i szkodliwymi treściami.

Dyrektorzy reprezentujący trzy popularne platformy obiecali w odpowiedzi opublikować dane na temat ich wpływu na dzieci i nastolatków. Twierdzili też, że już spełniają warunki przewidziane w projekcie nowych regulacji, masowo kasują konta należące do dzieci poniżej 13. roku życia i walczą m.in. z działającymi w ich sieciach dilerami narkotyków.

TikTok. Jeszcze większe zło?

Wiceprezes TikToka Michael Beckerman dodał też, że firma stara się chronić dzieci przed nadużywaniem aplikacji, wprowadzając opcje zarządzania czasem, czy uniemożliwiając najmłodszym użytkownikom komunikacji za pomocą prywatnych wiadomości. Odrzucił też sugestie, że firma przekazuje dane amerykańskich użytkowników władzom w Chinach, zapewniając, że dane przechowywane są w USA. TikTok, jedna z najszybciej rosnących aplikacji na rynku, należy do założonej w Chinach firmy ByteDance.

Republikański senator John Thune ocenił, że TikTok być może jeszcze w większym stopniu niż Facebook może podsuwać użytkownikom niebezpieczne treści na podstawie ich zainteresowań.

Unikanie twardych obietnic 

Mimo tych zapewnień, politycy z obydwu partii sceptycznie odnieśli się do odpowiedzi przedstawicieli firm Big Tech, oskarżając ich o unikanie twardych obietnic nt. poparcia projektów regulacji ich platform.

Wtorkowe wysłuchanie było kolejną już sesją, podczas której przedstawiciele sieci społecznościowych zostali poddani serii ostrych pytań i krytyki. Wcześniej na podobne oskarżenia musiała odpowiadać przedstawicielka Facebooka Antigone Davis. Facebookowi zarzucano - w oparciu na wewnętrzne dane firmy - że należący do niego Instagram szkodzi zdrowiu psychicznemu nastolatków, uzależniając ich oraz wpędzając w kompleksy i złe nawyki żywieniowe. Mimo to, firma planowała uruchomić platformę dla jeszcze młodszych dzieci, nazwaną Instagram Kids.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Źródło:PAP
Reklama

Komentarze (1)

  1. Temida

    Chyba też najwyższy czas żeby podobne debaty odbyły się też w naszym parlamencie i zostały podjęte stosowne decyzje chroniące nasze dzieci ! Czas najwyższy skończyć z dyktaturą tzw. mediów społecznościowym w świecie dzieci i młodzieży. Kontrola wieku uczestników jest tam bardzo iluzoryczna i nieskuteczna.

Reklama