Reklama

Strefa Banku Pekao SA

Nie daj się oszustom. Sprawdzaj, czy naprawdę dzwoni do Ciebie pracownik banku

Pekao SA ostrzega przed spoofingiem
Pekao SA ostrzega przed spoofingiem
Autor. materiały prasowe

Podszywanie się pod pracownika banku to jedna z metod oszustów, którzy w ten sposób próbują wykraść nasze dane lub pieniądze. Warto znać mechanizmy działania przestępców i sposoby, jak się przed nimi chronić. Jednym z nich jest weryfikacja tożsamości pracownika banku za pomocą wizytówki wysyłanej w aplikacji mobilnej lub w serwisie internetowym banku.

Artykuł sponsorowany

Zagrożenie i zaufanie – niebezpieczna mieszanka

Odbierasz telefon, rzekomo dzwoni do Ciebie ktoś z banku i informuje, że Twoje środki są zagrożone i aby nie stracić pieniędzy koniecznie musisz przelać je na podane przez telefon konto lub podać dane do logowania do bankowości elektronicznej. Poczucie zagrożenia i obawa o oszczędności sprawiają, że wykonujesz polecenie rzekomego pracownika banku. W ten o to sposób tracisz nie tylko zgromadzone pieniądze, ale też zaufanie do banków. Przecież numer, który wyświetlił się na telefonie był prawidłowy, a bank z którego usług korzystasz od lat nie mógł Cię tak oszukać?

Taka metoda oszustwa to spoofing (z ang. spoof – naciąganie). Polega właśnie na tym, że przestępcy podszywają się pod pracowników instytucji takich jak banki czy urzędy publiczne. Podczas rozmowy wykorzystują zaufanie rozmówcy i nakłaniają np. do podania swoich danych osobowych, danych logowania do bankowości, czy przelania pieniędzy z rachunku na inne konto.

Czytaj też

Reklama

Na co zwracać uwagę w rozmowie

Jeśli odbierzesz telefon od pracownika np. banku lub urzędu, jest kilka szczegółów, które powinny zwrócić Twoją uwagę i obudzić czujność. Przede wszystkim rozmówca będzie chciał wywierać presję czasu, mówiąc że jeśli natychmiast nie podejmiesz wskazanego przez niego działania, to np. stracisz oszczędności. Nigdy nie działaj pod wpływem emocji, w pośpiechu łatwiej podejmować pochopne decyzje. Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie proponuje przelania środków z Twojego konta na inny nieznany rachunek, nigdy nie poprosi Cię o wypłatę gotówki, a następnie wpłacenie jej na obce konta we wpłatomatach, nigdy też nie poprosi o dane do logowania do bankowości elektronicznej.

Nie należy pobierać też żadnych aplikacji np. służących rzekomo do zabezpieczenia konta lub mających ułatwić kontakt z bankiem. Instalacja dodatkowego oprogramowania może skutkować tym, że na Twoim telefonie pojawi się aplikacja, która będzie mogła np. wykradać dane do logowania do bankowości lub dane osobowe.

Czytaj też

Reklama

Wizytówka pracownika Pekao – sposób na potwierdzenie tożsamości

Bank Pekao S.A. apeluje o ostrożność i proponuje rozwiązanie, dzięki któremu można szybko zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika. Kontaktujący się pracownik banku wysyła do klienta powiadomienie push w aplikacji PeoPay lub informację w Pekao24. Weryfikacja nigdy nie odbywa się przez zewnętrzne komunikatory jak np. SMS. Po zalogowaniu się do aplikacji lub serwisu klient otrzymuje wizytówkę ze szczegółowymi danymi pracownika. Dzięki temu ma pewność, że rozmawia z pracownikiem banku. Po autoryzacji przesłanej wizytówki nie musimy dodatkowo identyfikować się – nie podaje się więc żadnych danych.

Zatem klienci Banku Pekao S.A. mają narzędzie do weryfikacji, czy kontaktująca się z nimi osoba to naprawdę pracownik banku. Jednak to nie wszystko, klienci zainteresowani produktem lub usługą dostępną w kanałach zdalnych mogą zostać przekierowani do wybranych procesów sprzedażowych i obsługowych. Pracownik banku może w taki sam sposób - jak wizytówkę - wysłać powiadomienia push o innej treści, by klient po zalogowaniu do serwisu internetowego lub w aplikacji od razu dotarł do miejsca, które go interesuje. Dzięki temu klienci zyskują szybki i bezpośredni dostęp do produktów i usług banku. To spore ułatwienie zarówno dla klientów, jak i pracowników.

Wizytówka pracownika banku - Pekao SA
Wizytówka pracownika banku - Pekao SA
Autor. materiały prasowe Pekao SA
Wizytówka pracownika - potwierdź tożsamość
Wizytówka pracownika - potwierdź tożsamość
Autor. materiały prasowe Pekao S.A.
Reklama

Kiedy inne metody zawiodą – rozłącz się

Jeśli podczas rozmowy dzwoniący, rzekomy pracownik banku, nie będzie chciał wysłać wizytówki z potwierdzeniem tożsamości np. tłumacząc się brakiem czasu i wywierając tym dodatkową presję na podanie danych lub przelanie środków, pozostaje jedno rozwiązanie – rozłącz się.

Jeśli nie chcesz kontynuować rozmowy i nie możesz zweryfikować tożsamości pracownika banku zakończ rozmowę i sam zadzwoń na infolinię. Najlepiej zrobić to, wpisując numer na klawiaturze, a nie wybierając połączenie w historii. Podczas kontaktu z infolinią zweryfikuj, czy ktoś z banku faktycznie wcześniej do Ciebie dzwonił.

Zwiększenie bezpieczeństwa i wygody klientów - Pekao SA
Zwiększenie bezpieczeństwa i wygody klientów - Pekao SA
Autor. materiały prasowe - Bank Pekao SA

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama