Reklama

Technologie

Fałszywe recenzje. ChatGPT jeszcze pogorszy sprawę?

Autor. Fot. Jakob/Unsplash

Fałszywe recenzje mogą okazać się prawdziwą zmorą hoteli i restauracji. W dobie generatywnej sztucznej inteligencji problem może tylko przybrać na sile.

Reklama

Ostatnio Tripadvisor, popularny serwis zbierający opinie na temat hoteli, biur podróży opublikował raport, w którym przedstawił dane za 2022 rok . Platforma pochwaliła się liczbą opublikowanych recenzji, a także opisała wdrożone przez siebie nowości dotyczące oceniania usług.

Reklama

Z danych Tripadvisor wynika, że w ubiegłym roku na stronie pojawiło się ponad 30 milionów recenzji. Co ciekawe, ponad milion z nich został uznany za recenzje fałszywe, a w konsekwencji były to opisy usunięte.

Na podobny krok, choć o zdecydowanie większej skali, zdecydował się Google. W 2022 roku zablokował lub usunął łącznie 115 milionów fałszywych recenzji hoteli, restauracji i firm podaje "Guardian" .

Reklama

Czytaj też

Jeszcze większy kłopot?

Czy w dobie ChatuGPT, który pojawił się dopiero pod koniec 2022 roku, problem nieuczciwych i nieprawdziwych opisów będzie się tylko powiększał? „W tym roku strona Tripadvisor usunęła już ponad 20 tysięcy recenzji, do których mamy powody sądzić, że zawierają tekst wygenerowany przez sztuczną inteligencję (...)" – czytamy w „The Guardian".

O tym, że generatywna sztuczna inteligencja będzie mogła być wykorzystywana do automatyzacji procesu wystawiania opinii i recenzji pisaliśmy już kilka miesięcy temu. Wspominaliśmy wtedy o tym, że na popularności zyskuje wyrażenie „jako model języka sztucznej inteligencji", które pojawia się przy każdej próbie ocenienia danej rzeczy przez ChatGPT.

Jeśli natkniemy się na opinię zawierającą tego typu wyrażenie, możemy być pewni, że jest to wynik lenistwa osoby tworzącej recenzję, która nawet nie zadała sobie trudu, aby dokonać jej podstawowej edycji.

Problematyczne recenzje

Niestety, problem nieuczciwie wystawianych opinii i ocen prawdopodobnie będzie nam dalej towarzyszył. Smutnym faktem jest też to, że działalność fałszywych recenzentów rozwija się. Na łamach CyberDefence24 opisywaliśmy problem autorów książek, którzy spotykali się z szantażem cyberoszustów, którzy grozili wystawianiem masowych, złych recenzji, jeśli nie otrzymają określonej opłaty.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama