Reklama

Technologie

Gigantyczne kary dla Allegro. Prezes UOKiK reaguje na praktyki platformy

Łączna wartość nałożonych kar wynosi ponad 210 mln złotych
Łączna wartość nałożonych kar wynosi ponad 210 mln złotych
Autor. Allegro; materiały prasowe

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie spółki Allegro. Łączna wartość nałożonych kar wynosi ponad 210 mln złotych. Jakie praktyki firmy szef urzędu uznał za niezgodne z rynkowymi regulacjami?

Reklama

Prezes UOKiK analizował praktyki Allegro zarówno pod kątem ochrony konkurencji, jak i konsumentów. Pierwsza z wydanych decyzji dotyczy nadużywania pozycji dominującej wobec innych przedsiębiorców (złamanie reguł konkurencji). Firma w niedozwolony sposób wykorzystywała pozycję rynkową, faworyzując własny sklep internetowy kosztem konkurencyjnych sprzedawców na platformie allegro.pl.

Reklama

Natomiast druga decyzja dotyczy stosowania klauzul abuzywnych w umowach z konsumentami - podaje Urząd w opublikowanym komunikacie. Chodzi o ochronę konsumentów i bezprawnego przyznania sobie przez spółkę możliwości zmiany regulaminów, m.in. dotyczących usługi Smart.

Łącznie wartość obu nałożonych kar wynosi ponad 210 mln złotych.

Reklama

Czytaj też

Skarga sprzedawców

Po skargach sprzedawców konkurujących z Allegro oraz w wyniku własnych obserwacji UOKiK oraz po przeprowadzeniu przeszukania zostało wszczęte postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce. Potwierdziło ono, że Allegro w niedozwolony sposób wykorzystywało swoją pozycję na rynku.

Prezes UOKiK ocenił, że Allegro posiada pozycję dominującą mierzoną nie tylko na podstawie osiągniętego obrotu - z tytułu dokonywanych na platformie allegro.pl transakcji - ale również przy uwzględnieniu wysokości dochodu (w związku z usługami świadczonymi na rzecz zewnętrznych sprzedawców, obecnych na platformie allegro.pl oraz platformach konkurencyjnych).

Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na własnej platformie (w ten sposób stawiając siebie na pierwszym miejscu, przed konkurencją). Dla porównania: niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji.

„Działania Allegro dotyczące faworyzowania własnego sklepu były niekorzystne dla niezależnych sprzedawców na platformie allegro.pl, którzy konkurowali z oficjalnym sklepem właściciela platformy sprzedażowej. Produkty niezależnych sprzedawców były mniej widoczne na platformie w porównaniu do własnych ofert Allegro i tym samym mogły być rzadziej wybierane przez kupujących” - ocenił UOKiK.

Prezes UOKiK nakazał zaniechania zachowania Allegro polegającego na faworyzowaniu własnej działalności sprzedażowej. Za nadużywanie pozycji dominującej Prezes UOKiK nałożył na spółkę Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł (206 169 786 zł).

Decyzja ws. ochrony konsumentów

Z kolei druga decyzja dotyczy zasad współpracy między Allegro a konsumentami. Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom, z których korzystają osoby zakładające konto, by kupować za pośrednictwem platformy oraz użytkownicy usługi „Allegro Smart!”, która ma umożliwiać bezpłatną dostawę nabywanych towarów.

W stosowanych regulaminach platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. Natomiast zdaniem prezesa UOKiK, stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone.

Prezes UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i ukarał firmę kwotą blisko 4 mln zł (3 970 677 zł).

Spółka miała już zdecydować o zaprzestaniu stosowania wskazanych praktyk, względem konsumentów oraz zrzeka się możliwości dokonywania na zmian w zawieranych umowach.

Czytaj też

Platforma zakupów online

Allegro należy do notowanej na giełdzie spółki Allegro.eu, a tym samym do konsorcjum funduszy private equity – Cinven, Permira i Mid Europa. Prowadzi najpopularniejszą w Polsce platformę zakupów internetowych. Posiada zdecydowaną przewagę nad innymi platformami handlu online.

Z jednej strony jest platformą pośredniczącą w handlu elektronicznym, natomiast z drugiej - rywalizuje na tej platformie z innymi sprzedawcami, w szczególności poprzez własny sklep internetowy – Oficjalny Sklep Allegro (OSA).

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama