Reklama

Biznes i Finanse

Czarny PR wokół 5G? „Nie myślmy w kategoriach zimnowojennych”

Fot. Leon Brooks/pixnio.com/CC0
Fot. Leon Brooks/pixnio.com/CC0

„Czarny PR wokół 5G wynika z kwestii czysto politycznych. Nie myślmy w kategoriach zimnowojennych, a technologicznych i certyfikacji” – zaznaczył Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska, odnosząc się do kwestii cyberbezpieczeństwa sieci piątej generacji. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach eksperci dyskutowali m.in. nad rolą 5G w rozwoju gospodarczym państwa.

Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska, podczas swojego wystąpienia w ramach panelu poświęconego 5G w kontekście rozwoju gospodarczego kraju, odniósł się do istotnej roli tej technologii dla rynku i biznesu. Jego zdaniem to właśnie dzięki temu, że rozwijamy sieć piątej generacji wiele nowych firm, z reguły mniejszych, może pojawić się w ekosystemie. Z tego właśnie względu wdrożenie 5G w naszym kraju jest bardzo potrzebne.

My zawsze wspieramy konkurencję na rynku, bo dzięki niej wzrasta innowacyjność i spadają ceny, a przez to koncerny mogą więcej inwestować z korzyścią dla konsumentów.

podkreślił Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska

Z taką opinią zgodził się Dawid Kuchta, CEO Microcamp Solutions Sp. z o.o., który stwierdził, że małe przedsiębiorstwa, korzystając z technologii wielkich firm elektronicznych, mogą budować własne rozwiązania z zakresu 5G. To dla nich szansa na wejście do niszowego sektora, gdzie mogą zacząć ekspansję nie tylko lokalną, ale i globalną, często nie konkurując ze znacznie większymi graczami.

Jak bardzo jesteśmy w tyle?

Ryszard Hordyński zaznaczył także, że obecnie Europa pod względem sieci piątej generacji znajduje się daleko za Azją (nie tylko Chinami, ale także Japonią, Koreą Południową czy Singapurem). Z kolei patrząc konkretnie na Polskę zauważył, że "wprawdzie pod względem np. technologicznym inne państwa Starego Kontynentu nam jeszcze nie uciekły, to jednak z perspektywy legislacyjnej jesteśmy zdecydowanie w tyle. Widzimy więc, że rozwiązanie kwestii regulacyjnych powinno być jednym z priorytetów nad Wisłą".

W Polsce mamy 4 operatorów, co z perspektywy rozwoju rynku i użytkowników jest bardzo dobre. Z kolei w Europie, liczącej ok 300 mln osób, mówimy o 100 operatorach.

wskazał Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska 

Podczas dyskusji padło również pytanie o cyberbezpieczeństwo 5G. Czy mamy się czego obawiać? „Czarny PR wokół sieci piątej generacji wynika z kwestii czysto politycznych. Nie myślmy w kategoriach zimnowojennych, a technologicznych i certyfikacji” – zaapelował przedstawiciel Huawei Polska.

5G powinno być dostępne zawsze i wszędzie

W ocenie Santiago Argelich Hesse, dyrektora zarządzającego Poland Cellnex, sieć piątej generacji to bez wątpienia nasza przyszłość. W związku z tym jego firma zainwestowała 10 mld zł w naszym kraju na m.in. rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej i jest w stanie przeznaczyć kolejne 10, aby rozwijać tę technologię.

Jak zaznaczył członek zarządu Cellnex, Polska potrzebuje dodatkowych sieci, które mogą być wykorzystywane przez przemysł, transport, usługi i inne dziedziny. Jego zdaniem nie powinno być sytuacji, gdy dzieci w szkołach dysponują lepszą technologią niż np. służby czy jednostki bezpieczeństwa. Jako przykład Santiago Argelich Hesse przywołał straż pożarną, która gasząc pożar gdzieś w odległych zakątkach lasu komunikuje się za pomocą walkie-talkie, ponieważ jest to obecnie dla nich najskuteczniejsze narzędzie do kontaktu.

image
Fot.: Uczestnicy panelu „Sieć 5G a rozwój gospodarczy kraju” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2021 w Katowicach. / Źródło: CyberDefence24.pl 

Co kryje się pod stwierdzeniem „wdrożyć 5G”?

W nawiązaniu do swojego przedmówcy Andrzej Dulka, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, skupił się na kwestii rozumienia stwierdzenia „wdrożyć 5G”. Jak wyjaśnił - mówiąc o tej technologii - należy brać pod uwagę całe spektrum rozwiązań z nią powiązanych, takich jak np. sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy czy usługi chmurowe. „Dlatego też preferuję określenie >>sieć oparta na 5G<<, ponieważ chodzi tutaj o przemysł przyszłości; o to, co nadejdzie w medycynie, transporcie, rolnictwie itd.” – stwierdził przedstawiciel PIIT.

Zdaniem eksperta o wdrożeniu sieci piątej generacji możemy mówić tylko wtedy, gdy „przemysł zacznie tę technologię konsumować, nie tylko w najnowocześniejszych fabrykach, ale np. w rolnictwie i innych sektorach”. Osiągnięcie tego stanu sprawi, że nasza gospodarka rzeczywiście będzie mogła konkurować z innymi.

Siła, która pozwoli wyzwolić potencjał

Swoje zdanie w tej kwestii wyraziła także Aleksandra Suchorzewska, dyrektor zarządzająca w Accenture. W jej opinii 5G nie można traktować tylko jako technologię, ale jak siłę, która pomoże nam wyzwolić potencjał innych rozwiązań, w tym m.in. sztucznej inteligencji. „Powiązanie wszystkich innowacyjnych rozwiązań pozwoli nam wygenerować ogromne możliwości” – zauważyła.

Przedstawicielka Accenture wskazała, że aby rozwiązać obecne problemy związane z wdrożeniem 5G należy przede wszystkim wyrazić chęć rozwoju. „Posiadamy technologię, wiedzę, ale musimy mieć również odwagę. Jeśli inni potrafią, to my też” – podkreśliła. Jak dodała, w powszechnej debacie należy więcej mówić o korzyściach, jakie wiążą się z tą technologią. „Powinniśmy dbać o to, aby wdrażać 5G nawet wbrew pewnym przeciwnością” – zaapelowała Aleksandra Suchorzewska.

W dyskusji uczestniczył również Ignacy Święcicki, kierownik Zespołu Gospodarki Cyfrowej z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który podkreślił, że w Polsce firmy mają problem z transformacją cyfrową, nie tylko w obszarze 5G. Znajduje się ona na bardzo niskim poziomie, co potęguje całe zjawisko. Jednak w opinii eksperta, możemy naszą sytuację przekuć w szansę, patrząc na doświadczenia innych państw i wyciągając z nich wnioski.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama