Więcej elektronicznych usług polskiej administracji

Środa, 12 Lipca 2017, 12:20 office

Polscy obywatele mogą korzystać drogą elektroniczną z 581 usług – tyle proponuje ich administracja. Niżej przedstawiono najważniejsze z nich. Od ostatniej edycji zestawienie wzbogaciło się o 39 e-usług.

Na początku czerwca Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało pierwszą edycję zestawienia usług elektronicznych, z jakich Polacy mogą obecnie korzystać na najpopularniejszych portalach rządowych. Lista liczyła w sumie 542 pozycje. Teraz przedstawiona została kolejna wersja, uzupełniona o nowe usługi, jakie w tym czasie się pojawiły oraz usługi z kolejnych portali, na jakie zwrócili uwagę obywatele.

Zestawienie wzbogaciło się  m.in. o usługi, jakie rolnikom i producentom rolnym oferuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz instytucje mu podległe. Chodzi np. o możliwość składania on-line eWniosku do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Usługa ta umożliwia przesyłanie przez internet wniosków o płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz płatności obszarowych PROW. Generuje również powiadomienia dla użytkowników m.in. w przypadku wykrycia konfliktów w tzw. kontroli krzyżowej.

Rolnicy, zarówno ubezpieczeni, jak i płatnicy składek w KRUS, mają również możliwość elektronicznego założenia konta w Portalu dla Rolników eKRUS. Dzięki temu mogą oni on-line uzyskać dostęp do podstawowych danych o przebiegu swojego ubezpieczenia lub sprawdzić informacje o okresach ubezpieczenia, opłaconych składkach czy osobach zgłoszonych do ubezpieczenia.

Resort cyfryzacji zwraca również uwagę, na przydatną szczególnie dla kierowców usługę umożliwiającą sprawdzenie historii ubezpieczenia OC dla posiadaczy pojazdów. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny daje możliwość sprawdzenia tego on-line na stronie www.ufg.pl, przy czym można do tego wykorzystać Profil Zaufany (eGO).

Czytaj też: Przepisy dotyczące systemu CEPiK 2.0 szybciej wejdą w życie

Całe zestawienie powstało, by ułatwić życie obywatelom, którzy chcą korzystać z elektronicznych udogodnień i załatwiać różne sprawy bez konieczności wychodzenia z domu. Przy poszczególnych usługach umieszczone zostały linki do portali, na których zostały udostępnione. Dotąd nie było takiego repozytorium, jak prezentowane niżej zestawienie.

Ministerstwo Cyfryzacji zmierza do stworzenia (w miejsce udostępnionego pliku) funkcjonalnego Katalogu Usług Cyfrowych, który będzie częścią portalu Gov.pl.

Plik z listą dostępnych obecnie usług elektronicznych składa się z trzech zakładek. Pierwsza, zawiera 224 pozycje – to zestawienie usług, jakie oferują obywatelom poszczególne resorty. W drugiej zakładce ujętych zostało 250 usług jednorodzajowych typu „uznawanie kwalifikacji czy świadczenie usług transgranicznych na terytorium RP w różnych zawodach”. Trzecia zakładka to z kolei 107 usług formularzowych, jakie oferuje ZUS. 

Warto nadmienić, że w przygotowaniu są kolejne usługi. Plany przewidują, że do końca tego roku pojawi się ich ponad 30. Chodzi bowiem o to, by Polacy jak najwięcej spraw mogli załatwiać elektronicznie – daje to nie tylko wygodę, ale również oszczędność czasu.  



Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz