Oszustwa na BLIK-a nie mają końca. 19-latka ofiarą przestępców

14 października 2021, 14:24
ExpJ86gXAAUBcDc
Fot. BLIK (@BLIKmobile)/Twitter

Mieszkanka Białegostoku straciła tysiąc złotych po tym, jak nieznanej osobie udostępniła kod BLIK do zaakceptowania pobrania z bankomatu pieniędzy z jej konta. Jak się okazało, była to prośba o pożyczkę nie od przyjaciółki kobiety, lecz od oszustów, którzy włamali się na jej konto w social mediach.

19-latka z Białegostoku była przekonana, że rozmawia przez internetowy komunikator z bliską znajomą; okazało się, że był to oszust, który miał dostęp do danych logowania się przyjaciółki do mediów społecznościowych.

Jak poinformował w czwartek zespół prasowy podlaskiej policji, chodziło o pożyczkę tysiąca złotych, poprzez wypłatę takiej kwoty z bankomatu na podstawie kodu BLIK. Białostoczanka, co prawda próbowała jeszcze skontaktować się ze znajomą, aby potwierdzić, że rzeczywiście potrzebuje ona pomocy finansowej; ostatecznie, choć do potwierdzenia nie doszło, uznała prośbę za prawdziwą, wygenerowała kod BLIK i podała go - jak się okazało - oszustowi, który natychmiast wypłacił 1 tys. zł.

To częsta metoda oszustów

Policja przypomina, że często stosowaną przez oszustów metodą jest podszywanie się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracanie się z prośbą o pilną pożyczkę. Przestępcy proponują łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczy, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze.

Policja apeluje też o czujność przy logowaniu się na internetowe strony, bo użycie własnych haseł dostępowych na fałszywych stronach kończy się tym, że oszuści uzyskują np. dostęp do konta na Facebooku, a potem próbują komunikować się ze znajomymi takiej osoby z prośbą o szybką pożyczkę. Funkcjonariusze radzą, by przy takiej prośbie skontaktować się w inny sposób z osobą, która ma potrzebować pożyczki, by jej tożsamość zweryfikować. Radzi też, by włączyć tryb podwójnego uwierzytelniania przy logowaniu się na facebooku i w ten sposób uniemożliwić późniejsze włamanie na konto.

„Nie kierujmy się pośpiechem, lecz zdrowym rozsądkiem” - apeluje podlaska policja.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: redakcja@cyberdefence24.pl. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

PAP - mini

CyberDefence24
CyberDefence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 1
Kiks
czwartek, 14 października 2021, 16:39

To co kiedyś było zaletą BLIKa czy prostota całej operacji teraz jest największą wadą. Problem polega na tym, że BLIK nie daje żadnek ochrony i trybu reklamacyjnego jak chargeback w przypadku płatności kartą.

Tweets CyberDefence24